الجمعة 18 يونيو 2021 01:37 صـ 7 ذو القعدة 1442هـ
جريدة الطريق
  • WE

رئيس التحرير محمد عبد الجليل

تحقيقات

”جرب وقمل وموت”.. ”سحر الكلاب” ظاهرة جديدة تشعل السوشيال ميديا

سحر الكلاب
سحر الكلاب

في الفترة الأخيرة، انتشرت ظاهرة غريبة من نوعها، وهي انتشار أعمال السحر والدجل على الحيوانات، ولعل أخرها، ما تم تداوله على مواقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" على مدار الساعات الماضية.

 

بين السخرية والغضب والتعجب.. اشتعلت ردود الأفعال بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي، حول ‏صورة لكلب مسحور بالسحر الأسود، تم اكتشافه في واحدة من محافظات الصعيد، وتضمنت الصورة التي تحمل صورة الكلب عدد من الأمراض، ومنها: "سرطان ومرض وموت وقمل وجرب وبرغوث وقراد".

 

ردود أفعال السوشيال ميديا على سحر الكلاب

وانهالت التعليقات من رواد السوشيال ميديا على سحر الكلب، وقال محمد أحمد، أحد متابعي "فيس بوك": "ياجدعان الكلام ده بيقول بوخنيخ روح يمي ازان وهو بيقصد شخص مش كلب وانو الشخص ده يبق يخاف من الكلاب بدرجه رهيب ممكن تأذيه بسكته قلبية أو سكر وإلخ ثانيا ده مش سحر أسود ده تحضير لجن سفلي من الخدام مش الملوك وشكرا".

 

وكتب أخر: "على فكرة والله يا جماعة الكلام ده بينتشر كثير اليومين دول خالص حسبي الله ونعم الوكيل".

 

وعلقت "أم زيزو" على المنشور على فيس بوك: "لا أكيد المقصود بالسحر إنه المسكين اللي معموله السحر يأخد صفات من الكلب زي سعار ونبح وجنان"، وعلق مصطفى فوزي، قائلاً: "أيوه بجد ممكن حد يسحر كلب لأن الكلب ده بتكون نوعية جيدة وغالي وممكن يكون عمل كده علشان بيكره صاحب الكلب فحب يأذيه في كلبه وفي ناس مش بتحب الخير لحد".

اقرأ أيضًا: طلاسم بالمرض والفقر والطلاق.. العثور على سحر أسود لعروسين بمقابر البحيرة

 

 

سحر الكلاب ظاهرة السحر السحر مخاطرالسحر تحقيقات الطريق
بنوووك